TEMADAGE - KURSER:


“SE PÅ MIG”





anvendt adfærdsanalyse
positivt samvær - og selvtillid



mere frihed
mere selvstændighed
mere selvtillid



temadagen/kurset handler om “anvendt adfærdsanalyse” (ABA -applied behavior analysis) set som

analyseredskab 
“stil” 
undervisnings- og behandlingsmetode 

temadagen/kurset er tilpasset til grupper af forældre, pædagoger, speciallærere og andre der samhandler med

autistiske børn og unge mennesker
psykisk- og fysisk udviklingshæmmede mennesker
børn og unge mennesker med opmærksomhedsproblemer
børn og unge mennesker med udfordrende adfærd
 

Teorien
Kurset er et praktisk grundkursus om brug af ANVENDT ADFÆRDSANALYSE (ABA) i målrettet pædagogisk arbejde.
Det bygger delvis på bogen "Adfærdsmodifikation" af Preben Wagner og Mogens Baadsgaard. (BOGEN KAN DOWNLOADES GRATIS HER)
Viden om indlæringspsykologi bidrager til at skabe mere (selv)tillid, initiativ og aktivitet hos dem du samhandler med - og hos dig selv!
Kurset giver praktiske handlemuligheder, så positive holdninger kan omsættes til positive handlinger!
Kurset indeholder en gennemgang af social indlæringsteori, og noget om samspil, opmærksomhed og "ufrivillige ulykker"!

Observationer
Hvad gør den du samhandler med? 
Hvad gør jeg selv? 
Registrering og anvendelse af video.

Problemer
Hvad gør jeg f.eks. ved udfordrende adfærd, selvstimulation, selvskadende adfærd og passivitet?
Det største "problem" ved problemer er, at de "står i vejen" for et værdigt samvær, - og selvstændighed og uafhængighed!
Med viden, værktøj, fantasi og indlevelsesevne kan udfordrende adfærd  påvirkes uden restriktioner og negative omgangsformer (åbne eller skjulte!)!!

At lære nyt
Hvorfor og hvordan? Opmærksomhed, instruktioner, selvhjælp, sociale færdigheder og kommunikation.

Samarbejde
Tryghed forudsætter forudsigelighed, - at hverdagen "hænger sammen", at jeg kan stole på dig - og at du kan stole på mig.
Det betyder at samarbejde i handling (ikke kun i ord!) bliver noget uhyre centralt! Ingen må udsættes tilfældige udbrud af "pædagogiske luner".

Indlært hjælpeløshed
Manglende samarbejde, ingen målrettethed og usystematisk "hjælpsomhed" ("gramsefeber") giver "indlært hjælpeløshed", der ses som passivitet, initiativløshed og selvstimulering hos den du samhandler med, - og måske også hos dig?!
Hvordan forebygges dette, - og erstattes med selvtillid og egenaktivitet?

Kursusform
Man kan godt være alvorlig uden at være kedelig - og kurset er bestemt ikke kedeligt!
Teori (og holdninger) bliver hele tiden illustreret med eksempler i form af spil og video. Sproget er dansk uden forkromede og unødvendige fremmedord (mere om undervisningsformen)

OM DET PRAKTISKE
Du kan arrangere et kursus - en temadag - et foredrag - eller et "konferenceindslag" , - eller ??
Kontakt os for flere oplysninger - referencelister - ledige datoer - eller andet?


TILBAGE TIL START
TILBAGE TIL BØRN OG UNGE
http://www.wagner-baadsgaard.dk/ABA/ABA-teori.htmBGER.htmlDOWNLOAD.htmlUNDERVISNINGSFORM.htmlSTART.htmlBRN_UNGE.htmlshapeimage_3_link_0shapeimage_3_link_1shapeimage_3_link_2shapeimage_3_link_3shapeimage_3_link_4shapeimage_3_link_5